Mäklarfotografering
Både när man letar efter en ny bostad och när man ska sälja sin egen bostad märker man hur viktiga fotografierna av bostaden är. De är det första intrycket som köparen får av bostaden, och i många fall kanske den huvudsakliga anledningen till att en köpare bestämmer sig för att gå på visning av bostaden. Alla som någon gång sålt sin bostad vet också att mäklarfotografer har en förmåga att ta fram de bästa sidorna av ens hem, och få det att se bättre ut än någonsin förr. Hur gör de?
Annci Gustavsson arbetar som fotograf hos en av Sveriges stora mäklarkedjor, och enligt henne är ljuset det viktigaste för en lyckad fotografering. Som mäklarfotograf arbetar man oftast endast med de lampor och ljusinsläpp som redan finns hos kunden, och har inte tillgång till extra blixtar. Därför menar hon att det är viktigt att få med fönstren i bild, och fånga hur ljuset faller in, eftersom det ger ”en inbjudande ton”.
Annci Gustavsson börjar sina fotograferingar med att se sig omkring i varje rum och börja bygga upp en bild av hur hon vill att fotot ska se ut. Som mäklarfotograf är man inte bara fotograf, utan även inredningsarkitekt, då man ofta får möblera om och placera kundens möblemang på ett sätt som är smickrande för rummet. En del förarbete måste dock kunden själv göra – det som inte finns på plats kan fotografen inte använda. Därför kan det till exempel vara bra att skaffa elementskydd för att täcka element och skapa en mer enhetlig bild av rummet. Det kan också vara en bra idé att köpa in färska blommor och placera ut i vaser, för att skapa ett blickfång.
Vissa mäklare tar dock fotograferingen ett steg längre. Mäklarfirman Fantastic Frank, som är baserade i Stockholm, har profilerat sig genom att satsa extra mycket på sina bilder. Till skillnad från många andra mäklarfirmor, som ger sina fotografer ungefär 90 minuter på sig att ta bilder i alla rum, tillägnar denna firma en hel dag till fotograferingen. Inspirationen är de fotograferingar som görs till inredningsmagasin. En av grundarna till företaget, Tomas Backman, menar att deras bostäder ofta får fler klick på Hemnet än många andra. Kanske betyder det att deras satsning lönar sig, och att fler mäklarfotografer kommer att följa i deras fotspår.